Útmutató, az elektromos cigaretta használatához


Ha ezt a cikket olvasod, az feltehetően azért van, mert arra az elhatározásra jutottál, hogy letedd a hagyományos cigarettát az elektromos cigaretta segítségével. Gratulálok!

Először is minden információt el kell helyezni a megfelelő helyre magunkban ahhoz, hogy sikerrel járjunk és ne feledjük, az akaraterő ez esetben is szükséges lesz! Ez talán az egyik legbonyolultabb, ám de a legfontosabb szakasza is annak, hogy a füstöt gőzre váltsuk. De mit értünk akaraterő alatt? Semmi másról nem szól az egész, mint megtalálni azt az elrettentő példát, ami segít eltávolodni a hagyományos dohányzástól. A leggyakoribb ilyen például a magunk és közvetlen környezetünk egészsége, valamint a dohányzás következtében előforduló betegségek. Az átszokás alatt gondoljunk mindig ezekre, így sokkal könnyebben fog menni!

Az elektromos cigaretta számtalan eszközt, ízt és beállítási lehetőséget kínál, így szinte lehetetlen, hogy ne találjon az ember magának olyan készüléket és utántöltő folyadékot, ami ne lenne számára megfelelő. Mindezek mellett nagyon fontos az, hogy az akaraterő végig kitartson, így lesz hosszú távon sikeres az átszokás. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy elkezdenek elektromos cigarettát használni, de mellette, még ha csökkent mennyiségben is, de ugyan úgy jelen van a hagyományos cigaretta is, ami valljuk be, semmi jóra nem vezet.

① VÁLASSZUK KI A MEGFELELŐ KÉSZÜLÉKET

Amikor elektromos cigarettát választunk, nagyon fontos információ, hogy mennyire erős dohányos személyről beszélünk.

  • Kevesebb, mint 10 szál naponta: Alkalmi dohányos
  • 10-20 szál naponta: Átlag dohányos
  • 20 vagy több szál naponta: Erős dohányos

Ez a minimális információ már hatalmas segítség abban, hogy valóban megfelelő készülékkel kezdjünk neki az útnak, amivel nagy valószínűséggel sikerrel járunk majd. Ahhoz, hogy a legnagyobb esélyt adjuk magunknak az átszokáshoz, célszerű először egy nagyon egyszerű készüléket választanunk!
Vigyázz, a nagyon egyszerű egyáltalán nem jelenti azt, hogy silány minőségű, vagy hatástalan!

Bővebben

② VÁLASSZUNK MEGFELELŐ MINŐSÉGŰ UTÁNTÖLTŐ FOLYADÉKOT (Továbbiakban: liquid)

A liquidek rendkívül fontos szerepet játszanak a dohányzásról való leszokásban. Fontos odafigyelni, hogy csak és kizárólag hivatalos, megbízható forrásból szerezzük be ezt. Lehetőség szerint elsőre valami egyszerű, egyáltalán nem komplex ízzel érdemes próbálkozni, amit alapvetően 4 fő kategóriába sorolhatunk:

  • Dohány íz
  • Mentolos íz
  • Gyümölcsös íz
  • Desszert íz

Bővebben

③ VÁLASSZUK KI A MEGFELELŐ NIKOTIN ERŐSSÉGET

A megfelelő nikotinszint megtalálása számos tényezőtől függ:

  • Egy nap alatt átlagosan elfogyasztott cigaretták száma
  • A fogyasztott cigaretta típusa
  • A készülékben használandó porlasztók paraméterei
  • A beállított teljesítmény a készüléken (Watt)
  • Az esetlegesen ismerősöknél kipróbált készülékek utáni tapasztalatok
Útmutató, az elektromos cigaretta használatához Kevesebb, mint 10 szál naponta
MTL = 6-8mg / DL = 0-3mg
Útmutató, az elektromos cigaretta használatához 10-20 szál naponta
MTL = 8-12mg / DL = 3-6mg
Útmutató, az elektromos cigaretta használatához 20-nál több szál naponta
MTL = 12-16mg / DL = 6-8mg

Bővebben


Bővebben

Miért éri meg elektromos cigarettára váltani?

Ez egyszerű, csak nézzünk meg néhány tényt a hagyományos cigarettával kapcsolatban:

  • Napi 20 szál cigaretta fogyasztása hatszorosára növeli a szívinfarktus bekövetkeztének kockázatát.
  • 14 évesnél idősebb lakosság körülbelül harmada dohányzik, melynek köszönhetően országos átlagban fejenként 2654, összesen több mint 20 milliárd szál cigarettát füstölünk el évente.
  • Egy aktív dohányos, akár 20-25 évet is elvehet saját életéből.
  • Magyarországon a lakosság 40-50%-a dohányos, az Egyesült Államokban ez az arány mindössze 26%.
  • Hazánk a cigarettafogyasztásban a világon az első helyen áll.
    További adatok ITT és ITT.

És itt lép a képbe az elektromos cigaretta az alábbi főbb okok miatt:

  • Az elektromos cigaretta által előállított gőz közel 95%-kal kevésbé káros a hagyományos dohányfüsttől.
  • Mára az elektromos cigaretta a leghatásosabb leszokási módszer a felhasználók tapasztalatai alapján.
  • Az elektromos cigaretta használata sokkal olcsóbb, mint a hagyományos dohánytermékek fogyasztása.

Most már érthető, hogy mitől jobb az elektromos cigaretta a hagyományos dohánytermékektől.
A legelső lépések megtételénél fontos, hogy a lehető legjobb választást tegyük meg, pontosan behatárolva a saját igényeink alapján (Nikotin, liquid, készülék). A megfelelő döntés meghozása már a kezdeteknél, segít pénzt megtakarítani, de ami a legfontosabb, megszabadítani a hagyományos cigarettától.
Ha készen állsz a váltásra, itt egy “lépésről-lépésre” útmutató ahhoz, hogy el tudd kezdeni a dohánymentes életed.

Válaszd ki az első elektromos cigarettád

Amikor elektromos cigarettát választasz, nagyon fontos, hogy behatárold, milyen dohányos vagy valójában:

  • 20 vagy több szál naponta: Erős dohányos
  • 10-20 szál naponta: Átlagos dohányos
  • Kevesebb, mint 10 szál naponta: Alkalmi dohányos

Következő lépésként érdemes egy “profilt” készíteni magadról a megfelelő kérdések feltételével:

  • Hogyan szívom a cigarettát, milyen slukkolási módszerrel?
    Összesen két slukkolási módszer létezik az elektromos cigarettáknál:
    • MTL (Szájból tüdőre): Ez hasonlít leginkább a hagyományos cigaretta szívási érzetére. A gőz két lépésben kerül belégzésre: Először a szánkba szívjuk, majd egy levegővétellel tüdőzzük le.
    • DL (Egyből tüdőre): Leginkább a vízipipára hasonlít, nagy mennyiségű levegővel. Itt a gőz egyből a tüdőnkbe kerül, mintha szimplán levegőt vennénk.
  • Fontos szempont a diszkréció?
  • Inkább az ízt, vagy a gőzmennyiséget részesítem előnyben?
  • Mennyi időt szeretnénk a karbantartásra fordítani?
  • Mennyi ideig kell kibírja egy feltöltéssel?

Ez a pár apró információ segít neked és az esetleges segítődnek abban, hogy a megfelelő első készüléket válaszd/válasszátok ki. Sokan az úgynevezett POD készülékeket választják első készüléknek, mivel minél kevesebb befektetéssel szeretnék elkezdeni az egészet. Ezzel nincs semmi gond, mivel rendkívül egyszerűek ezek a készülékek, ellenben kicsi liquid kapacitást és rövidebb használati időt kínálnak egy feltöltéssel. Ezeket a készülékeket legtöbbször egy amolyan biztosítékként használják, ha valami gond van, legyen ott egy működő készülék. És valljuk be, erre a célra tökéletesen megfelel. A dohányzásról való leszokáshoz véleményem szerint nem elég a legtöbb esetben.
Az akár kész, akár saját magunk által összeállított kitek sokkal nagyobb személyre szabhatóságot biztosítanak, mint szívásmódban, mint ráfordítandó időben, mint akkumulátor élettartamban.

A kitek két fő alkotóelemből állnak:

  • Kazán
    • Ennek két altípusa van: Cserélhető porlasztós, vagy Újraépíthető (más néven, felépítéstől függően: RBA, RTA, RDA, RDTA, RSA)
  • Készülék (“szakmai” nevén: mod)
    • Opcionálisan beépített, vagy különböző méretű és számú cserélhető akkumulátorral (Például: 18650, 20700, 21700)

Válaszd ki a megfelelő liquidet

A liquid rendkívül nagy szerepet játszik a sikeres átszokásban. Ne feledd, csak megbízható forrásból, minőségi liquidet vásárolj!

A liquidek 3, opcionálsan 4 fő alkotóelemből állnak:

  • Propilén Glikol (PG): Ez felelős az ízintenzitásért
  • Nővényi Glicerin (VG): Ez felelős a gőzmennyiségért
  • Természetes, vagy természetazonos aromák
  • Opcionálisan nikotin

A Propilén Glikol egy nem toxikus anyag, rengeteg helyen előfordul, például az élelmiszeriparban. Az ételízesítők, különböző szószok, de még a rágógumik is tartalmazzák.

A Növényi Glicerin egy színtelen, szagtalan, édeskés, méz sűrűségű folyadék, ezt is előszeretettel használják az élelmiszeriparban édesítőszerként, de a hagyományos füstgépek folyadéka is jelentős arányban tartalmazza.

Az aromák ízkombinációinak tárháza végtelen, lényegében nem létezik olyan íz, amit ne lehetne kapni liquidbe való aroma formájában (extrém esetekben például sör, szalonna, vagy akár abszint ízben is).

Válasszuk ki a megfelelő nikotin erősséget

Európában a liquidek nikotintartalma 0-20mg/ml között mozog.

Minden embernek meg kell találnia a számára megfelelő nikotin mennyiséget. Legtöbbször szükség van az elején némi próbálkozásra, de hamar kitapasztalható, mi a számunkra legideálisabb erősség. Ehhez nyújt egy kis segítséget a fentebb található kis táblázat. A dohányzásról való leszokás szempontjából ajánlott a hozzánk illő kategória felső határától, azaz a legerősebbtől kezdeni. A magasabb nikotintartalom hatására a szervezetünk megelégszik és nem fog több nikotint igényelni. Ha túl magas a nikotinszint a szervezetünk úgyis szólni fog (a gőz letüdőzésekor összehúzódik a gége), de szerencsére ezt egyszerűen orvosolni tudjuk a készülékünk alacsonyabb teljesítményre való állításával, vagy a liquidünk nikotintartalmának csökkentésével.

Sokan félnek az enyhe nikotinmérgezéstől. Ez egy rendkívül ritka eset. Nagyon sok, nagyon magas nikotintartalmú liquidet kell viszonylag kevés idő alatt elfogyasztanunk ahhoz, hogy ez előfordulhasson, ami a normális, de még az intenzív használat mellett is szinte kivitelezhetetlen. Továbbá a szervezetünk ennek a pontnak az elérése előtt szól nekünk, hogy elég volt, ez legtöbbször émelygést, szédülést vagy fejfájást jelent. Emiatt jó az, ha a kategóriánk maximumával kezdünk, majd szépen fokozatosan csökkentjük a liquidünk erősségét, ha szükséges.

Egy idő után a szervezetünk beáll egy adott nikotinmennyiségre. Innentől a cél az, hogy fokozatosan csökkentsük a nikotinszintet. Ugyanakkor nagyon vigyázzunk a liquidfogyasztásra, hiszen semmi értelme csökkenteni a nikotinmennyiséget, ha ettől több liquidet fogyasztunk el adott idő alatt. Ez ugyan olyan, mintha dohányosként elkezdenénk gyengébb cigarettát szívni, de sokkal többet, mint előtte. Ez ostobaság lenne.

Ezért fontos a fokozatosság a nagyobb ugrásokkal szemben, különben megkockáztatjuk a visszaesést, mielőtt a csúcsra érnénk. Ugyanakkor fontos megértenünk azt is, hogy elsősorban nem a nikotin a felelős a hagyományos dohánytermékek károsságáért. Ez segít az átszokásban, de nem kötelező a használata/további fogyasztása!